آزمایش نمک

5/5 - (13 امتیاز)

آزمایش اسپری نمک

آزمایش اسپری نمک شبیه سازی آزمایشگاهی محیط شور خورنده است. از آن به عنوان وسیله ای سریع برای آزمایش توانایی پوشش‌های سطحی در برابر خوردگی محیط استفاده می‌شود. همچنین به عنوان آزمایش مه نمک نیز شناخته می‌شود. آزمایش اسپری نمک به عنوان یک آزمایش مقاومت در برابر خوردگی مستقل و همچنین به عنوان جزء ISO 12944-9 (قبلاً ISO 20340 شناخته می شد) استفاده می‌شود. در هر دو آزمایش، فرآیند پاشش نمک به همان شیوه انجام می‌شود که بر اساس ASTM B-117 انجام می‌شود.

آزمایش تست نمک نوعی شتابدهی در خوردگی است که بوسیله نمک انجام می‌شود و برای اندازه­ گیری میزان مقاومت در برابر خوردگی محصول مورد نظر با قرارگیری در معرض اسپری نمک بصورت اسپری یا مه نمکی در دمای بالا صورت می‌گیرد. کنترل خوردگی به منظور بدست آوردن اطلاعاتی درباره میزان مقاومت در برابر خوردگی فلزات و پوشش آنها انجام می‌شود. با بازرسی و بررسی­ های تصویری و دیداری که بدنبال این آزمایشات صورت می‌گیرد مناسب بودن پوشش­ ها و روکش فلزات، کیفیت رنگ و بدنه فلز و مقاومت آن در برابر خوردگی و میزان استقامت آنها در قرارگیری در محیط های مرطوب، حتی در زیر آب تعیین می‌شود. آزمایش اسپری نمک همچنین با عنوان ASTM B117 نیز شناخته می‌شود که در واقع استاندارد انجام آزمایش مقاومت در برابر خوردگی است.

چگونگی انجام فرآیند تست نمک

ابتدا، پانل های کوچک (معمولاً 3 × 5 اینچ یا 4 × 6 اینچ) با روکش مورد آزمایش آماده می‌شوند. لبه ها و پشت پنل ها معمولاً با نوار محافظت می‌شوند. سپس قسمت جلویی پانل با یک ابزار تیز “خط کشی” می‌شود تا خراشی از روی پوشش به لایه فلزی ایجاد شود. پس از آماده سازی پنل، داخل کابینت آزمایش قرار می‌گیرد. کابینت دارای قفسه هایی است که پانل ها را در موقعیتی که توسط ASTM B-117 مشخص شده است نگه می دارد. 15 تا 30 درجه از حالت عمودی عقب می رود. سپس کابینت بسته می‌شود و محلول 5 درصد نمک با سرعت و دمای ثابت از طریق دستگاه بخور وارد کابینت می‌شود. مه نمک به سمت بالا پاشیده می‌شود تا قطرات پایین بیایند و روی صفحات بنشینند.
پس از این مرحله، بررسی های دوره ای صفحات آزمایش و همچنین نظارت بر کابینت نمک پاش انجام می‌شود تا از عملکرد صحیح آن در طول مدت آزمایش اطمینان حاصل شود. در طول این ارزیابی های مختصر از پانل ها، مشخص می‌شود که آیا آزمایش همانطور که انتظار می رود پیشرفت می‌کند یا اینکه پوشش روی صفحات آزمایش زود خراب می‌شود. اگرچه هر آزمایشگاه دارای تنظیمات کمی متفاوت است، اما اصول اولیه آزمایش به شرح بالا است.

تفاوت ASTM B-117 و ISO 12944-9

اگرچه هر دو ASTM B-117 و ISO 12944-9 برای اندازه‌گیری حفاظت آبکاری میل کروم، لوله کروم، لوله سیلندری و کلیه صنایعی که نیاز به آبکاری دارند، در برابر خوردگی استفاده می‌شوند، اما تفاوت های قابل توجهی بین این دو آزمایش وجود دارد. بر خلاف B-117، که فقط یک آزمایش اسپری نمک استاتیک است، ISO 12944-9 یک آزمایش چرخه ای است، که در آن تابلوها برای 72 ساعت در معرض اشعه ماوراء بنفش آزمایش می‌شوند، به دنبال آن 72 ساعت اسپری نمک، سپس 24 ساعت انجماد (برای در مجموعا 168 ساعت در هفته چرخه های شدید آب و هوایی که واحدهای HVAC-R اغلب در دنیای واقعی در معرض آنها قرار دارند. به همین دلیل، SSPC (انجمن محافظ های محافظ) به این نتیجه رسیده است که “خوردگی / هوازدگی ترکیبی، یک پیشرفت اساسی در آزمایش سنتی اسپری نمک است (ASTM B117 ) از نظر بازتولید خوردگی جو به شیوه ای سریعتر عمل می‌کند.

چرا آزمایش تست نمک برای محصولات کرومی؟

نمک اشتیاق زیادی برای خوردن دارد!. همانطور که میدانید نمک ماده بسیار مفیدی است. حتی ویژگی که ما فکر می کنیم مضر و آسیب ­زننده است نیز در صنعت عامل بسیار مهم و تعیین کننده در تعیین کیفیت فلزات بخصوص کروم استفاده شده در انواع لوله کروم، میل کروم، لوله سیلندری و انواع محصولات کرومی است. این ویژگی، خورندگی بالای نمک است که وقتی در کنار فلزات قرار می‌گیرد باعث خوردگی آنها می‌شود. از این رو در صنایع مختلفی که با کروم روبرو هستند از آزمایشی به نام اسپری نمک استفاده می‌شود تا میزان مقاومت در برابر خوردگی محصول کرومی ارزیابی شود.

تعریف آزمایش اسپری نمک

بعد از تست آزمایش نمک بعد
قبل از تست نمک قبل

تصویری که در بالا مشاهده میکنید مربوط به قبل و بعد یک محصول فلزی در یک آزمایش اسپری نمک است.

در آزمایش اسپری نمک چه اتفاقی می­افتد؟

در این آزمایش، نمونه­ ها در فضای محصوری به نام اتاقک اسپری نمک بر اساس شرایط استاندارد ASTM B117 قرارداده می‌شوند و در معرض مه یا اسپری نمکی  بصورت غیر مستقیم قرار می گیرند و این محیط با همین شرایط در طول آزمایش حفظ می‌شود. ساخت اتاقک آزمایش، روش و روند آزمایش و پارامترهای آزمایش بر اساس استانداردهای بین‌المللی، استانداردسازی می‌شود. مثل استانداردهای ASTM B117 و ISO 9227. دمای آزمایش در 95 درجه فارنهایت قرار می‌گیرد. یعنی معمولا در حد مرکزی 35درجه سانتیگراد با طیف 6.5 تا 7.2 ph. یعنی تقریبا خنثی و با توزیع اسپری نمکی بصورت 5 قسمت از سدیم کلراید به 95 قسمت آب نوع ASTM D1193 Type IV در اتاقک دارای فشار هوای نسبی انجام می‌شود. این آزمایش میزان قرارگیری در معرض این شرایط را شامل نمی‌شود و بر اساس شرایط و نوع نمونه و کاربرد آن مدت زمان قرارگیری در آزمایش نیز متفاوت خواهد بود. آزمایش اسپری نمک که مبتنی بر استاندارد ASTM B117 است بطور گسترده ­ای برای اندازه ­گیری میزان مقاومت در برابر خوردگی طبیعی برای شرایط آب های اقیانوسی انجام می‌شود. مدت زمان انجام آزمایش بستگی به خواص یا میزان مقاومت در برابر خوردگی مورد نیاز فلز یا قطعه مورد نظر دارد.

برای اجرای آزمایش، نمونه­ در زاویه 20 درجه در داخل اتاقک قرار می‌گیرد. دمای درون اتاقک روی 37 درجه حفظ می‌شود و مه با درجه غلظت 5% NACL بصورت محلول در اتاقک پخش می‌شود تا کل فضای اتاقک را اشغال کند. اما مدت زمان انجام آزمایش از پیش تعریف شده و آزمایش بنا به مدت زمان­ های مختلف تعیین می‌شود. دستگاه به مخزن ذخیره محلول آب و نمک مجهز شده تا بتوان با کمک آن یک عملیات بدون توقف و متوالی انجام داد. حدود ظرفیت این مخزن ذخیره 60 لیتر محلول است.

دلایل انجام آزمایش اسپری نمک

  1. تعیین نسبت مقاومت در برابر خوردگی فلزات مختلف یا اجسامی که با فلز ساخته شده­ اند.
  2. اندازه­ گیری میزان شیب (روند) خوردگی زمانی که یک سطح یا روکش فلز یا قطعه فلزی خراشیده شده یا اصطلاحا لخت می‌شود.
  3. تعیین میزان چسبندگی روکش و خزش خوردگی (میزان پیشروی خوردگی در قطعه).
  4. ارزیابی مقاومت در برابرخوردگی قطعه در محیط دریایی و با رطوبت بالا ( محیطی که دارای رطوبت، دما و نمک است).

آزمایش اسپری نمک بسیار آزمایش محبوبی است چراکه آزمایشی استاندارد، منطقی و قابل اندازه­گیری و قابل استناد و همچنین قابل تکرار است. این آزمایش بیشتر به منظور ارزیابی مقاومت در برابر خوردگی قطعات ساخته شده از فلزات و بخصوص کروم برای صنایع مختلفی مثل کارخانه ­های صنعتی، صنایع دریایی، خودروسازی و صنایع نظامی و هوایی کاربرد دارد.

نکات ایمنی در زمان اجرای آزمایش

  1. هرگز درب اتاقک آزمایش را قبل از به اتمام رسیدن کامل آزمایش باز نکنید. اینکار باعث می‌شود شرایط شبیه­ سازی شده دچار اختلال شود و قطعا باعث بوجود آمدن خطا در نتیجه آزمایش می‌شود.
  2. قبل از باز کردن درب اتاقک از سیستم تخلیه گاز درون اتاقک استفاده کنید. به محض پایان یافتن آزمایش سیستم خودکار تخلیه گاز را فعال کنید. تا بدین ترتیب از پخش شدن بخار نمکی در محیط جلوگیری به عمل آید.
  3. براساس استانداردهای آزمایش حجم مه تولید شده باید در حدود 5 میلی لیتر باشد. از این رو باید یک نشانگر سنجش را روی دهانه تولید بخار نمکی قرار دهید تا اطمینان پیدا کنید مقدار مناسبی مه نمکی در اتاقک آزمایش تولید شود.
  4. نمونه مورد آزمایش را خیلی نزدیک به دیواره ­های اتاقک آزمایش قرار ندهید . چراکه اگر نمونه نزدیک به دیواره­ های اتاقک قرار بگیرد در معرض گرمایی قرار می‌گیرد که توسط هیترها در دیواره­ های اتاقک تولید می‌شود و قطعه بطور غیرعادی گرم می‌شود که قطعا در نتیجه آزمایش و محاسبات تاثیر غلطی خواهد داشت.

نهایتا

زمانی که آزمایش نمک اجرا می‌شود و میزان مورد نیاز برای ASTM B-117 یا ISO 12944-9 به دست می آید، آزمایشگاه پانل را از نظر میزان زنگ‌زدگی و خوردگی ارزیابی می‌کند. نتایج و ساعات انجام آزمون را ثبت کنید. در این مطلب شما را با یکی از مهمترین آزمایش های مربوط به فلزات و صنعت آشنا کردیم تا در مورد محصولاتی که خریداری می کنید اطلاعات داشته باشید و بدانید که آزمایش نمک چیست و به چه علت انجام می‌شود. تمام محصولات کرومی شرکت پویا استیل این آزمایش رو با موفقیت طی کرده ­اند. می توانید با ما تماس بگیرید و مناسب ترین محصولات با پوشش‌های کروم را برای کاربرد خود انتخاب کنید و ما در اینجا به شما کمک می کنیم.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *