کاربرد لوله سیلندری یا سیلندر هیدرولیک

4.7/5 - (16 امتیاز)

لوله سیلندری یا سیلندرهای هیدرولیک

سیلندرهای هیدرولیک که از لوله سیلندری تولید می‌شوند، دستگاه هایی هستند که از سیال هیدرولیکی تحت فشار برای تولید حرکت و نیروی خطی استفاده می کنند. آنها در انواع برنامه های انتقال قدرت استفاده می‌شوند و می توانند تک یا دو کاره باشند. یک سیلندر هیدرولیک تک نفره برای حرکت فقط در یک جهت تحت فشار است، در حالی که یک سیلندر هیدرولیک دوکاره می‌تواند در امتداد صفحه افقی (محور x)، سطح عمودی (محور y) یا در امتداد هر صفحه حرکتی دیگر حرکت کند.

جرثقیل­ ها و بازوهای مکانیکی و جک‌های هیدرولیک و .. همه و همه یک جز مشترک در اجزای خود دارند و آن لوله سیلندری است. لوله سیلندری کاربردهای متفاوتی در صنایع دارد و تقریبا در بسیاری از صنایع ساخت و ساز مکانیکی، صنایع دریایی و نفتی و … لوله سیلندری دیده می‌شود. در خیابان­ های اطراف شما جرثقیل­ هایی وجود دارند که اجسام سنگین را جابه­ جا میکنند باید بدانید این تجهیزات نیز از انواع لوله سیلندری بهره میبرند. یکی از انواع کاربردهای لوله سیلندری در ساخت سیلندرهای هیدرولیک است. یکی از متداول­ترین انواع سیلندرهای هیدرولیک سیلندرهای هیدرولیک تک کاره هستند. در این مطلب قصد داریم درباره نحوه ساخت سیلندرهای هیدرولیک تک کاره و دوکاره، سیلندرهای غوطه­ ور یا فشاری و نیز اجزای تشکیل دهنده سیلندرهای تک کاره و دوکاره و همچنین کاربردهای آن اطلاعاتی به شما ارائه دهیم. در نهایت به شما خواهیم گفت برای انتخاب یک سیلندر مناسب باید به چه مسائلی توجه کنید و باید چه ویژگی­ها و مشخصاتی را برای انتخاب سیلندر مناسب بررسی کنید. چیزی که بسیار مهم است تا شما بتوانید دقیقا سیلندری منطبق بر نیاز صنعتی و حرفه ­ای خود خریداری و استفاده کنید.

کاربرد لوله سیلندری یا سیلندر هیدرولیک

مشخصات عملکردی سیلندر هیدرولیک

مشخصات مهم عملکرد سیلندرهای هیدرولیک شامل نوع سیلندر، ضربه، حداکثر فشار کار، قطر سوراخ و قطر میله است. ضربه مسافتی است که پیستون از سیلندر طی می‌کند. سیلندرهای هیدرولیک می توانند دارای طول های مختلفی از ضخامت یک اینچ تا چندین فوت باشند. حداکثر فشار کارکرد، حداکثر فشار کاری است که سیلندر می‌تواند تحمل کند. قطر سوراخ به قطر در سوراخ استوانه اشاره دارد. قطر میله به قطر میله یا پیستون مورد استفاده در سیلندر اشاره دارد.

انتخاب هایی برای نوع سیلندر شامل میله کراوات، جوش داده شده و قوچ است. سیلندر میله ای یک سیلندر هیدرولیکی است که از یک یا چند میله کراوات برای ایجاد ثبات بیشتر استفاده می‌کند. میله های کراوات معمولاً در قطر خارجی محفظه سیلندر نصب می‌شوند. در بسیاری از کاربردها، میله سیلندر بیشتر بار اعمال شده را تحمل می‌کند. سیلندر جوش داده شده یک سیلندر هیدرولیک صاف است که از یک محفظه سیلندر جوش داده شده برای ایجاد ثبات استفاده می‌کند. سیلندر قوچ نوعی سیلندر هیدرولیک است که به عنوان قوچ عمل می‌کند. قوچ هیدرولیکی وسیله ای است که در آن سطح مقطع میله پیستون بیش از نیمی از سطح مقطع اجزای متحرک است. قوچ های هیدرولیک عمدتا برای فشار دادن و نه کشیدن استفاده می‌شوند و بیشتر در کاربردهای فشار قوی استفاده می‌شوند.

محرک های سیلندر هیدرولیک معمولاً جزء لاینفک شیر کنترل هستند. باید دقت شود که سوپاپ با سیلندر در موقعیتی که توسط سازنده تعیین شده است نصب شود. در صورت لزوم، امکانات دسترسی باید برای نگهداری و عملکرد دستی در دسترس باشد. لوله‌های تأمین و بازگشت باید دارای قطر کافی باشند تا از افت فشار زیاد جلوگیری شود، به ویژه در مواردی که نیاز به واکنش سریع در مواقع ضروری است. شیرهای جدا کننده باید نزدیک سیلندر نصب شوند. محرک های سیلندر روی سوپاپ ها با مفاهیم کنترل دستی (چرخ دستی) باید با دریچه بای پس خارجی تهیه شوند. هنگامی که عملیات هیدرولیک با کنترل دستی در نزدیکی محرک مورد نیاز است، باید شیرهای چهار طرفه در خط نصب شود. شیرهای تهویه باید در تمام نقاط بالا در لوله کشی هیدرولیک تهیه شوند. هنگامی که شیر در معرض ارتعاش است یا در تجهیزات تحت انبساط حرارتی نصب می‌شود، باید شیلنگ های انعطاف پذیر تهیه شود. این شیلنگ ها باید از فولاد ضد زنگ راه راه یا سایر مواد انعطاف پذیر مناسب جوش داده شده یا سریع به اتحادیه های فولادی جوش داده شوند. برای محرک های هیدرولیکی که با پایلوت کار می کنند، باید فیلترهای دوگانه بلافاصله در بالادست محرک نصب شود.

این مطلب را حتما بخوانید: همه چیز درباره لوله سیلندری از تعریف پویا استیل

سیلندرهای تک کاره

سیلندر تک کاره، از نظر ساختاری، فقط یک طرف پیستون سیال را با فشار خاصی تأمین می‌کند. یک استوانه تک کاره حرکت یک نیروی سیال را در یک جهت کنترل می‌کند و روند بازگشت به نیروهای خارجی مانند نیروی فنر یا گرانش بستگی دارد. سیلندرهای هیدرولیک تک کاره معمولا همراه یک دریچه هوایی در غالب سیلندرهای پیستونی یا بدون دریچه هوایی در غالب سیلندرهای غوطه ­ور هستند. سیلندر کامل شامل عناصر نصب شده هستند و متداولترین عنصر نصب شده چشمی های همراه با نوک گریسی هستند که چند نوع مختلف دارند.

  • چشمی همراه بلبرینگ ساده مسطح (استاندارد)
  • چشمی همراه غلاف فلزی یا برنجی ( انتخابی)
  • چشمی­ هایی که مستقیما به سیلندر و میله پیستونی جوش خورده ­اند. که همچنین میتواند روی یک میله پیستونی بصورت پیچ خورده نصب شود.

سیلندرهای غوطه ور یا Plunger Pisotin سیلندرهایی اصطلاحا بدون پیستون یا بدون مهر و موم هستند،که به آنها سیلندرهای غوطه­ ور میگویند. این نوع سیلندرها فقط متواند به عنوان یک سیلندر فشاری استفاده شود. سیلندرهای غوطه ­ور بزرگتر از سیلندرهای پیستونی هستند. در حین کار کل سیلندرغوطه ور در روغن قرار خواهد گرفت. بنابراین این سیلندر بیشترین میزان مقاومت در برابر خوردگی را خواهد داشت. چرا که همیشه در روغن است. سیلندرهای پیستونی کوچکتر از سیلندرهای غوطه ­ور هستند. آنها بعلاوه به یک دریچه هوایی نیز مجهز هستند. تا به پیستون یا میله پیستونی اجازه دهد تا در طول عملیات براحتی حرکت کند و جابه­ جا شود.

سیلندرهای دوکاره

سیلندرهای هیدرولیک دواثره یا دوحرکته (پیستونی) همه معمولا در سیستم­ های هیدرولیکی مثل جرثقیل­ ها، بالابرها، ماشین‌آلات ساخت و سازو ماشین‌آلات کشاورزی و … استفاده می‌شوند، که کاربرد فراوانی هم دارند.

اجزای سازنده سیلندر دوکار یا دو حرکته

  • چشمی­ ها (کربن استیل)
  • دریچه­ ها (کربن استیل)
  • کلاهک انتهایی (کربن استیل)
  • بدنه ( کربن استیل)
  • پیستون (کربن استیل)
  • میله پیستونی (نیکل کرومی که به عنوان روکش روی میله آلومینیومی قرار می‌گیرد)
  • گلند (قالب آهنی)
  • بلبرینگ­ های مسطح (بلبرینگ فولادی)
    ۱. مهر و موم­ های پیستون (NBR+TPE+POM)
    ۲. ارینگ ( رینگ o شکل) NBR
    ۳. مهر و موم جاروکننده
    ۴. مهر وموم گلند (NBR+Fabric)
    ۵. مهر و موم PU[/vc_column_text]

کاربرد لوله سیلندری یا سیلندر هیدرولیک

در پایان

مساله که باید به آن پاسخ دهید این است که، برای انتخاب یک سیلندر باید چه شاخص­ هایی را در نظر گرفت؟ این شاخص ها عبارتند از:

  1. نوع سیلندر (دو کاره یا تک کاره)
  2. بیشینه فشار و بار کاری
  3. اندازه سیلندر (پیستونی یا میله پیستونی)
  4. حرکت سیلندر و اصطلاحا سکته سیلندر
  5. گزینه ­های نصب و راه­ اندازی سیلندر ( به عنوان مثال چشمی یا بلبرینگ­های کروی)

تمام این گزینه­ هایی که باید بررسی شوند کمک میکنند تا محصولی خریداری شود که بیشترین کارایی را داشته باشد. اما جدا از این باید حتما بدنبال شرکت­ هایی بروید که در این رابطه مشاوره کافی داده و اطلاعات مناسب در اختیار شما قرار دهند و قبل از خرید و بعد از خرید نیز همواره به شما خدمات مناسب ارائه دهند. شرکت پویا استیل برادران در واردات و عرضه انواع لوله‌های سیلندری و ارسال آن به تمام کارخانه ها در سرارسر کشور آماده خدمت رسانی به مشتریان گرامی می‌باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *