لوله سیلندری بتونی پیش ساخته

5/5 - (17 امتیاز)

تاریخچه پیدایش لوله سیلندری بتونی پیش ساخته

لوله سیلندری بتن پیش ساخته (PCCP) برای اولین بار در سال 1942 به عنوان لوله استوانه ای خط دار ساخته شد. در مدل اول سیم های پیش ساخته در لوله سیلندر خط دار مستقیماً به دور استوانه استیل پیچیده می‌شود. در نوع دوم PCCP در سال 1952 ساخته شد که در هر دو طرف، استوانه فولادی بتونی دارد. این لوله به عنوان لوله استوانه ای تعبیه شده شناخته می‌شود و با کپسوله شدن استوانه فولادی آن در یک هسته بتنی از لوله سیلندری خط دار قابل شناسایی است. بنابراین، سیم پیش ساخته شده مانند لوله استوانه ای خط دار به جای هسته استوانه پیچیده شده است. محدوده قطر معمول برای لوله‌های سیلندر خط دار و تعبیه شده به ترتیب بین 16 تا 60 اینچ و 30 تا 256 اینچ است.

لوله سیلندری بتونی پیش ساخته

کاربرد لوله سیلندری پیش ساخته شده

طبق گزارش انجمن لوله‌های بتونی پرسی آمریکا (ACPPA)، 90 شرکت از 100 شرکت بزرگ آب در ایالات متحده از لوله‌های سیلندری بتنی پیش ساخته (PCCP) استفاده می کنند. همواره تقاضا برای این لوله‌ها در حال افزایش می‌باشد. استفاده و کاربردهای لوله سیلندری بسیار زیاد و متنوع می‌باشد. می توان بیان کرد یکی از مهمترین جاهایی که از لوله سیلندری استفاده می‌شود و کاربرد زیادی دارد از کاربرد لوله سیلندری در صنعت شاره کرد. شاید تابحال نام لوله سیلندری بتونی پیش ساخته را نشنیده باشید مطالعه این مطلب فرصت خوبی است تا با این نوع از لوله سیلندری و انواع کاربردهای آن در صنایع بیشتر آشنا شوید.

طراحی و ساخت لوله سیلندری پیش ساخته

لوله‌های سیلندری بتونی پیش ساخته (PCCP) از یک هسته بتونی، یک سیلندر فولادی نازک، سیم های پیش ساخته با قابلیت کشش بالا و پوشش ملات ساخته شده است .هسته بتونی اصلی ترین مؤلفه تحمل بار است و سیلندر فولادی به عنوان یک سد آب بین لایه های بتونی عمل می‌کند.سیم های پیش ساخته با قابلیت کشش بالا فشاری یکنواخت را در هسته ایجاد می کنند که تنش های کششی در لوله را جبران می‌کند.پوشش ملات از سیم­ های پیش ساخته در برابر آسیب های فیزیکی و خوردگی خارجی محافظت می‌کند.

این مطلب را حتما بخوانید: همه چیز درباره لوله سیلندری

استانداردهای طراحی لوله بتونی پیش ساخته

استانداردهای طراحی و ساخت PCCP به تدریج از سال 1942 با استاندارد اول برای PCCP که توسط انجمن آب آمریکا (AWWA) بوده، تصویب شد و در سال 1949 توسعه یافت. استاندارد AWWA C301 برای لوله‌های سیلندری بتونی پیش ساخته، نوع سیلندر فولادی، برای آب و سایر مایعات بارها و بارها اصلاح شد و آخرین ویرایش در سال 2007 صورت گرفت . در سال 1992، AWWA استاندارد جدیدی را برای طراحی و ساخت PCCP ایجاد کرد که به عنوان استاندارد AWWA C304 برای طراحی لوله‌های سیلندر بتونی پیش ساخته تعریف شده است.

الزامات اولیه طراحی ساختاری برای ساخت PCCP با فاکتورهای بالای ایمنی محافظه کارانه است. با این حال، با افزایش تجربه استفاده از این لوله ترکیبی و درک رفتار PCCP، همراه با پیشرفت در علوم مواد، تغییراتی در طراحی ساختاری PCCP برای کاهش هزینه ساخت ایجاد شد. افزایش استحکام کششی سیم در حین ساخت در اواخر 1960 و اوایل 1970، میزان سیم فولادی پیش ساخته را کاهش داد و اجازه می‌دهد سیم با قطر کوچکتر، که منجر به طراحی کارآمدتر و ساخت اقتصادی تر شود. این تغییرات در دهه 1970 به اوج خود رسید و لوله با استفاده از سیم کلاس IV و سایر اقدامات صرفه جویی در هزینه در فرآیند تولید به اجرا درآمد. لوله‌ها در این زمان نارسایی های زودرس را تجربه کردندو پس از آن، استانداردهای مهندسی PCCP شروع به بهبود کرد و در نتیجه استانداردهای بهبود یافته برای PCCP به وجود آمد.

اصلاحات اساسی در استانداردها، طراحی و ساخت PCCP شامل تغییرات در حداکثر قطر PCCP، کیفیت (استحکام) بتن، ضخامت سیلندر فولادی، استانداردهای سیم پیش ساخته (قطر سیم، فشار روکش، فاصله، و …) و ضخامت پوشش ملات بوده است. در سال های اخیر، پیشرفت های چشمگیری در روند تولید PCCP و روش های کنترل کیفیت توسط انجمن لوله‌های بتونی پرسی آمریکا (ACPPA) و سایر صنایع حاصل شده است:

  • تمرکز جدی روی کنترل کیفیت و توسعه فناوری.
  • برنامه حسابرسی و صدور گواهینامه انطباق صنعت آب.
  • تدوین استانداردهای دقیق.

لوله سیلندری بتونی پیش ساخته

در نتیجه با اعمال استانداردهای اصلاح شده، امروزه PCCP تولید شده در طول تاریخ 50 ساله خود، از برترین کیفیت طراحی و ساخت برخوردار است.مزایای لوله‌های سیلندری بتونی پیش ساخته (PCCP):

  • مقاوم در برابر صدمات فیزیکی .
  • زمان نصب کوتاه و اقتصادی است.
  • در برابر خوردگی مقاومت خوبی دارد.
  • می‌تواند در برابر فشار داخلی بالا و بارگذاری خارجی مقاومت کند.
  • طیف گسترده ای از قطر لوله‌هادر دسترس است (تا 144 اینچ).
  • معمولاً اقتصادی تر از لوله‌های آهنی صاف و روکش شده می‌باشد.

معایب لوله‌های سیلندری بتونی پیش ساخته

  • برای جلوگیری از ترک‌خوردگی به نصب دقیق احتیاج دارد.
  • سنگین است.
  • در صورت عدم پوشش لوله، مستعد خوردگی توسط هیدروژن سولفید (H2S) و اسیدها می‌باشد.

جاهایی که PCCP در آنها با شکست مواجه شده شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • سیم های پیشگیرنده به دلیل خوردگی یا کیفیت پایین مواد شکسته اند.
  • نشت از محل های اتصال
  • ناسازگاری با لایه زیرین
  • سولفید هیدروژن
  • کیفیت پایین در پوشش ملات
  • بسطرهای مناسب ایجاد زنگ خوردگی در اطراف کار (خاک های خورنده).
  • لطمه خوردن در حین ساخت (روکش آسیب دیده و تعمیر نشده است).

در پایان

شرکت پویا استیل برادران همواره بدنبال توسعه دانش مشتریان و کمک به افزایش اطلاعات آنها درباره محصولات خود است. تولید بهترین و با کیفیت ترین نوع لوله سیلندری در انواع مختلف و حمل و نقل آن به سراسر کشور، باعث شده تا پویا استیل خود را در این زمینه بی رغیب بداند و رضایت مشتریان این مجموعه گواهی بر این ادعاست. پویا استیل همچنین سهم زیادی در بازار داشته و با محصولات با کیفیت خود مدتهاست که اطمینان و اعتماد را همراه محصولات به مشتریان عرضه میکند. جهت دریافت راهنمایی و مشاوره و خرید کارشناسان فروش شرکت ما در خدمت شما سروران گرامی می باشند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *