لوله سیلندری از ویژگی تا کاربرد در صنعت

5/5 - (10 امتیاز)

لوله سیلندری در صنعت

لوله سیلندری صنعتی دسته گسترده ای از سخت افزار حمل و نقل مایع و جامد است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله سیلندری معمولا به صورت استوانه ای در فرآیند ساخت و ساز، زیر ساخت های عمرانی و در طیف گسترده برای حمل و نقل انواع جامدات و مایعات تولید می‌شود. لوله سیلندری صنعتی اغلب استوانه ای هستند، اما نه لزوماً، و سیستم ها معمولاً با مقاطع مستقیم متصل شده توسط اتصالات یا اتصالات و اتصالات به شکل خاص پیکربندی می‌شوند. ساخت لوله‌های صنعتی و مشخصات مواد به کاربرد لوله سیلندری بستگی دارد. لوله سیلندری از نوع سیلندر بدون درز در بین تقسیم بندی لوله‌های فولادی قرار داده می‌شود.

لوله فولادی

لوله‌های فولادی لوله‌های استوانه ای ساخته شده از فولاد هستند که به روش های مختلفی در ساخت و زیر ساخت استفاده می‌شوند. آلوله‌های فولادی پرمصرف ترین محصول ساخته شده توسط صنعت فولاد هستند. کاربرد لوله‌های فولادی در بسیاری موارد از جمله ساخت لوله سیلندری ( لوله‌های بدون درز ) استفاده می‌شود. در جهت تولید و استفاده از لوله‌های فولادی از دهه 1800، پیشرفت های بزرگی در فن آوری لوله‌های فولادی انجام شده است، از جمله بهبود روش های تولید، توسعه برنامه های کاربردی برای آنها و ایجاد مقررات و استانداردهای حاکم بر آنها، که باعث شد تا استفاده از لوله فولادی در بسیاری جاها از جمله تولید لوله سیلندری بیشتر شود.

لوله‌های فولادی به دو صورت اسلب یا شمش ریخته می ود تا از آنها برای تولید انواع لوله‌ها استفاده شود. برای ساخت هر دو محصول بایدابتدا فولاد به درستی ساخته شود تا محصول پایانی خوبی را بتواند ارائه دهد. فولاد خام توسط ریخته گری ها از طریق فرآیند ذوب مواد اولیه در کوره تولید می‌شود. برای درست رسیدن ترکیب، ممکن است عناصری به فلز مذاب اضافه شده و ناخالصی ها از بین بروند. فولاد مذاب حاصل برای ساخت شمش و یا برای ساخت اسلب به دستگاه ریخته گری مداوم منتقل می‌شود و در قالب ریخته می‌شود.

لوله سیلندری از ویژگی تا کاربرد در صنعت

ساخت لوله سیلندری (لوله‌های بدون درز)

شمش های فولادی قطعات فولادی مربع و بلندی هستند که مستقیماً از دستگاه ریخته گری مداوم یا به عنوان محصول ثانویه ساخته شده از شمش ریخته گری و کشیده ساخته می‌شوند. از این نوع محصولات می توان برای ساخت لوله سیلندری ( لوله بدون درز ) استفاده کرد که در برخی از برنامه ها به دلیل نداشتن خط جوش ایمن تر است. شمش فولادی جامد باید در دمای شدید گرم و سفید و صیقلی شود، اما ذوب نشود. ماشین‌آلات آنها را رول می کنند تا تبدیل به یک لوله استوانه ای شوند. در حالی که هنوز داغ است، از سوراخ کننده ای به شکل گلوله استفاده می‌شود تا مرکز توخالی را با توجه به ابعاد آن منظم کند. یک سری عملیات فرز برای مطابقت لوله با مشخصات مورد نیاز دنبال می‌شود.

لوله‌های سیلندری ممکن است قبل از نصب اتصالات در انتها، در دستگاه صاف کننده قرار بگیرند. لوله کشی سوراخ کوچک معمولاً با اتصالات رزوه ای نصب می‌شود، اما لوله کشی با سوراخ بزرگتر به طور معمول با فلنج هایی که روی انتهای لوله جوش داده می‌شوند نصب می‌شود. دستگاه های اندازه‌گیری ابعاد لوله سیلندری تمام شده را بررسی می کنند و برای کنترل کیفیت جزئیات را در کنار لوله سیلندری مهر می زنند.

مراحل کنترل کیفیت شامل بررسی لوله سیلندری برای نقص با استفاده از دستگاه های اشعه ایکس – به ویژه در امتداد جوش است. تکنیک دیگر این است که فشار لوله را با پر کردن آب پر کنید، سپس آن را برای مدت زمان مشخصی تحت فشار نگه دارید تا نقصی را که ممکن است باعث خرابی فاجعه بار شود قبل از قرار دادن در معرض فشار تشخیص دهید و آن را برطرف نمائید.

ویژگی لوله سیلندری

لوله سیلندری دارای ویژگی های زیادی می‌باشد که سبب شده تا این محصول یک محصول منحصر به فرد در میان تمامی تولیدات باشد. از ویژگی های بارز لوله سیلندری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح داخلی سنگ خورده و صیقلی
  • آلیاژ استفاده شده از جنس st52
  • دارای دقت
  • h8 , h9

لوله سیلندری به دو روش کشش گرم و سرد تولید می‌شود. در تولید لوله سیلندری که به لوله سیلندری بدون درز معروف هستند از روش کشش سرد استفاده می‌شود دارای مزایایی می‌باشد که عبارتند از:

  • دقت نسبتا بالای ابعادی و هندسی لوله سیلندری
  • چگالی در این محصول بیشتر است.
  • قدرت و استحکام با افزایش فشار در این محصول بالا می‌باشد.
  • لوله سیلندری توانایی عملکرد مطلوب بدون توقف برای مدت طولانی را دارا می‌باشد.

مشخصات لوله سیلندری صنعتی

در تولید لوله سیلندری تمام نکات گفته شده در بالا رعایت می‌شود. زمانی که از لوله سیلندری در صنعت استفاده می‌شود نیاز است تا ویژگی ها و مشخصات دیگری نیز در نظر گرفته شود. از جمله ویژگی های لوله سیلندری صنعتی می توان به موارد زیذ اشاره کرد:

  • حداکثر فشار لوله سیلندری

منظور از حداکثر فشار به فشار طراحی سرویس اشاره دارد.

  • دامنه دما لوله سیلندری

محدوده دما، محدوده کامل مورد نیاز برای دمای کار محیط است.

  • انعطاف پذیری لوله سیلندری

لوله صنعتی انعطاف پذیر دارای مواد و ساختاری است که تا حدی از انعطاف پذیری را برای مسیریابی و حذف اتصالات فراهم می‌کند.

  • لوله سیلندری آستردار

یک لوله آستردار با یک پوشش مناسب ساخته می‌شود.

  • لوله سیلندری روکش دار

این روکش ها اغلب از پلیمرهای مهندسی شده برای استفاده با مواد فرآیندی یا در کاربردهایی مانند فرآوری مواد غذایی تهیه می‌شوند که در آن پاکیزگی محیط مهم است. از ورقه هایی مانند نیکل و کروم گاهی اوقات در لوله سیلندری صنعتی برای ظاهر یا مقاومت در برابر خوردگی استفاده می‌شود.

  • لوله سیلندری صنعتی فلنج دار

لوله‌های فلنج دار در یک یا هر دو انتها با فلنج برای اتصال طراحی و ساخته می‌شود.

  • لوله سیلندری صنعتی عایق بندی شده

لوله از قبل عایق بندی شده شامل انواع مواد عایق و ساخت ژاکت است.

  • لوله سیلندری صنعتی زیرزمینی

لوله صنعتی دارای درجه بندی زیرزمینی می‌باشد که برای کاربردهای زیرزمینی طراحی و ساخته شده است.

لوله سیلندری بتونی پیش ساخته

کاربرد لوله سیلندری

از کاربردهای مهم لوله سیلندری استفاده در سازه ها، حمل و نقل و ساخت جک هیدرولیک، صنعتی، پنوماتیک صنایع خودروسازی و ساخت سیلندر های خاص می توان اشاره کرد. اندازه آنها با توجه به قطر خارجی آنها، با قطر داخلی بر اساس ضخامت دیواره متفاوت است. در برخی کاربردها لوله‌ها به دیواره های ضخیم تری نسبت به بقیه نیاز دارند، این بستگی به نیروهایی دارد که لوله باید کنترل کند.

مطلب همه چیز درباره لوله سیلندری رو حتما مطالعه کنید.

در پایان

لوله سیلندری به دو روش هونینگ کاری و سنگ زنی ساچمه‌ای تولید می‌شوند. که در کاربرهای متفاوت لوله سیلندری می توان از آن استفاده کرد. شرکت پویا استیل برادران تولید کننده انواع لوله سیلندری، لوله کروم، میل کروم و همچنین واردات میل کروم چینی و میل کروم ترکیه‌ای در انواع کروم سخت و کروم معمولی با نزدیک به دو دهه فعالیت در صنعت لوله استیل و لوله سیلندری پیشرو می‌باشد. لطفا جهت خرید محصول یا دریافت مشاوره با شماره های 1-66391000-021 تماس بگیرید.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *