لوله سیلندری(سیلندر هیدرولیک) چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

سیلندر هیدرولیک چیست؟

سیلندر هیدرولیک (لوله سیلندری) همه جا در اطراف ما هستند. لوله سیلندری را ما در زندگی روزمره خود همواره می‌بینیم، بدون آنکه توجهی به آنها داشته باشیم. سیلندر هیدرولیکی (لوله سیلندری) در تجهیزات زیادی از جمله، بیل مکانیکی، کامیون، لیفتراک، تراکتور، سکوهای هوایی و تجهیزات معدن کاربرد دارند. سیلندر هیدرولیک یکی از چهار جز اصلی سیستم هیدرولیک است. سیلندر هیدرولیک بخشی از سیستم هیدرولیک دستگاه است. به زبان ساده، سیلندر هیدرولیکی یک محرک هیدرولیکی است که با تبدیل انرژی هیدرولیکی به یک حرکت مکانیکی، حرکت خطی ایجاد می‌کند. سیلندر هیدرولیک (لوله سیلندری) را می توان با یک عضله مقایسه کرد.

محاسبه فشار سیستم هیدرولیک

در انتقال هیدرولیک، محیط مایع است. مفهوم اساسی هیدرولیک این است که وقتی دستگاه، پمپ را می چرخاند، یک جریان حجمی تشکیل می‌شود (حجم مایع عبوری از سطح مقطع در واحد زمان، واحد در SI برابر m3 / s است). فشار سیستم هیدرولیک توسط باری که بوسیله لوله سیلندر یا دریچه ایجاد می‌شود و در برابر جریان مایع ناشی از پمپ هیدرولیک مقاومت می‌کند، تعیین می‌شود. فشار به طور مساوی به هر جهتی در سیستم منتقل می‌شود و به طور مساوی بر تمام فضاهای بسته سیستم هیدرولیک تأثیر می گذارد. این اثر قانون پاسکال نامیده می‌شود.

بنابراین، فشار وقتی ایجاد می‌شود که نیرو به سطح مورد نظر وارد شود. وقتی نیرو با مساحت تقسیم می‌شود، فشار را به صورت زیر می گیریم:

p = F / A

( F = نیرو [N، نیوتن]، A = مساحت [متر مربع]، p = فشار [N / m2] = پاسکال [Pa]]

سیلندر هیدرولیک(لوله سیلندری) چیست؟

انواع سیلندر هیدرولیک (لوله سیلندر)

سیلندر هیدرولیک ( لوله سیلندری) در دو مدل زیر وجود دارند:

  • سیلندر هیدرولیک تک کاره

همانطور که از نام آن استنباط می‌شود، سیلندرهای تک کاره فقط در یک جهت کار می کنند. هیدرولیک میله را به یک جهت حرکت می‌دهد و حرکت شمارنده به خودی خود یا توسط یک سازه مکانیکی یا توسط یک بار خارجی اتفاق می افتد. در یک سیلندر هیدرولیک (لوله سیلندر) تک کاره ممکن است پیستون وجود نداشته باشد، فقط یک میله پیستون و اثر فشار روغن به منطقه عرضی میله پیستون وجود دارد که باعث حرکت آن به سمت خارج می‌شود. لیفتراک یکی از نمونه هایی است که در آن از سیلندرهای هیدرولیک (لوله سیلندری) تک کاره استفاده می‌شود.

  • سیلندر هیدرولیک دو کاره

سیلندرهای هیدرولیک دوکار در دو جهت کار می کنند. سیلندر هیدرولیک (لوله سیلندری) در دو جهت عقب و جلو یا داخل و خارج حرکت می‌کند. پیستون محفظه را جدا می‌کند و با فشار روغن بر روی پیستون، پیستون سیلندر را در هر دو جهت حرکت می‌دهد. از سیلندر هیدرولیک (لوله سیلندری) دوکاره در ماشین‌آلات خاکبرداری استفاده می‌شود.

نگهداری و عیب یابی سیلندر هیدرولیکی

در ساخت سیلندرهای هیدرولیکی فرآیند خاصی باید در نظر گرفته شود تا از سد شدن سیلندر توسط سایر اجزای سیستم جلوگیری شود. این یک سناریو معمول است که ذرات جامد میکروسکوپی می توانند باعث خرابی قطعات در ماشین‌آلات با استفاده از سیستم های هیدرولیکی شوند. به گفته کارشناسان صنعت، آلودگی تقریباً 60 تا 90 درصد از کل خرابی های سیستم هیدرولیک را ایجاد می‌کند. این نقص ممکن است به صورت مقطعی باشد و برای شناسایی مولفه معیوب نیاز به عیب یابی گسترده باشد.

هنگامی که قطعه معیوب مشخص شد، قطعه تعمیر یا تعویض می‌گردد. در طول تعمیر و نگهداری، ماشین‌آلات از کار افتاده و در نتیجه بهره وری و سود از دست می رود. منبع آلودگی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اغلب اوقات لوله سیلندر سبب ایجاد خرابی می‌گردد.

یک علت شایع دیگر،ممکن است عدم تصفیه کافی یا تمیز بودن روغن باشد. آلودگی و کثیفی روغن باعث ایجاد آلودگی در سیستم های هیدرولیکی می‌شود که صدمات جبران ناپذیری ایجاد می‌کند. خوردگی در سطوح، فرسایش در مهر و موم ها و موارد دیگر می‌تواند باعث ایجاد سایش زنجیره ای شود. در صورت وجود هرگونه آلودگی در سیستم، خوردگی به سرعت ایجاد می‌شود. شکافها بزرگتر می‌شوند، اندازه نشتها افزایش می یابد و تماس فلز با فلز افزایش می یابد. این اثر باعث آلودگی بیشتر روغن و منجر به ناکارآمدی سیستم هیدرولیک می‌شود. اندازه ذراتی که می توانند هیدرولیک را مختل کرده و به آن آسیب برسانند، برای چشم انسان نامرئی است.یایید نگاهی دقیق به نحوه نگهداری سیستم های هیدرولیکی عملکردی و تمیز داشته باشیم.

۷ مرحله برای پاکیزگی هیدرولیکی یک دلیل اصلی پیشگیرانه است. رویکرد حل مسئله نسبت به کنترل آلودگی باعث کاهش زمان کار دستگاه و هزینه های نگهداری سیستم می‌شود. فرآیند تمیز کردن هفت مرحله برای دستیابی به سطوح تمیز سیستم هیدرولیک به شرح زیر می‌باشد:

  1. مهمترین مولفه ها را تعریف کنید
  2. کد ISO مورد نیاز را شناسایی کنید
  3. در نظر بگیرید که سیستم محیط کار خواهد کرد
  4. روغن مناسب و فیلتراسیون مناسب را در نظر بگیرید
  5. حداکثر دمای کار خود را تعیین کنید
  6. فشار کلی سیستم را بررسی کنید
  7. جنبه های کیفیت و ایمنی را ارزیابی کنید

سیلندر هیدرولیک(لوله سیلندری) چیست؟

علت مهر و موم سیلندر هیدرولیکی

وظیفه مهر و موم ها این است که روغن را در جای مناسب نگه دارند. در مورد یک سیلندر هیدرولیکی روغن باید در محفظه های مناسب بماند. مهر و موم انواع مختلفی دارد. یک نوع از مهر و موم حلقه O می‌باشد. در نوع دیگری از مهر و موم فشار در یک شیار قرار می‌گیرد. با جریان روغن، فشار روغن، مهر و موم را به انتهای دیگر شیار می رساند و مهر و موم فشرده می‌شود و به سطوح آب بندی فشار می آورد و مانع نشت روغن می‌شود. تمام مهر و موم های فشار با همان اصل کار می کنند. حلقه O ساده ترین مهر و موم موجود در یک سیلندر هیدرولیکی است.

ویژگی سیلندر هیدرولیکی

عملکردهای مختلف اجزای هیدرولیکی از جمله دریچه های جریان، کنترل بار یا فشار را می توان در سیلندرهای هیدرولیکی ادغام کرد. انواع مختلف حسگرها نیز می توانند در سیلندر ادغام شوند. انواع مختلف سنسورهای موقعیت و فشار می توانند عملکرد سیلندر را ارزیابی کرده و همچنین اطلاعات دقیق در مورد فشار داخل سیلندربدهند. با توجه به اطلاعات موقعیت، سرعت سیلندر قابل محاسبه است در حالی که سنسور فشار اطلاعاتی در مورد نیروی سیلندر می‌دهد.

در پایان

لوله سیلندری (سیلندر هیدرولیک) یکی از مهمترین و کاربردی ترین تجهیزات در بسیاری از ماشین‌آلات صنعتی و ساختمانی می‌باشد. پویا استیل برادران با ارائه بهترین انواع لوله سیلندری در سایزها و اندازه های مختلف و انواع لوله سیلندری پشت سنگ خورده، داخل سنگ خورده، لوله سیلندری با تلرانس h9 و لوله سیلندری با تلرانس h8 در خدمت کلیه تولیدکنندگان در کشور می‌باشد و می توان گفت به عنوان یکی از برترین فروشندگان لوله سیلندری در بازار می‌باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *