لوله سیلندری عملکرد

5/5 - (1 امتیاز)

لوله سیلندری (سیلندر هیدرولیک) چیست؟

لوله سیلندری (سیلندر هیدرولیک) دستگاه محرکی که از مایع هیدرولیک تحت فشار استفاده می‌کند به عنوان سیلندر هیدرولیک شناخته می‌شود. این سازوکار برای تولید حرکت و نیروی خطی در کاربردهایی که توان را انتقال می دهند، استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، یک سیلندر هیدرولیکی انرژی ذخیره شده در مایع هیدرولیک را به نیرویی که برای حرکت سیلندر در جهت خطی استفاده می‌شود تبدیل می‌کند.

عملکرد سیلندر هیدرولیک

فشار هیدرولیکی موجود در این سیلندرها به صورت سوخت های هیدرولیکی است که تحت فشار در این سیلندرها ذخیره می‌شود. انرژی ذخیره شده در لوله سیلندر، به حرکت تبدیل می‌شود. در یک سیستم هیدرولیک کامل، یک موتور هیدرولیک از یک یا چند سیلندر هیدرولیکی که از لوله سیلندری ساخته می‌شوند، تشکیل شده است. پمپ، جریان روغن را در سیستم هیدرولیک تنظیم می‌کند. پمپ بخشی از مولد سیستم هیدرولیک است. یک سیلندر هیدرولیکی از یک لوله سیلندری استوانه ای، پیستونی و یک میله پیستون تشکیل شده است. پیستونی که درون لوله قرار می‌گیرد به میله پیستون متصل می‌شود. پایین سیلندر و سر سیلندر به ترتیب پایین و سر بشکه را می بندد. سر سیلندر طرفی است که میله پیستون از سیلندر خارج می‌شود.

عملکرد لوله سیلندری

در سیلندر هیدرولیکی لوله سیلندر و میله پیستون با براکت یا شکاف نصب شده است. پیستون موجود در سیلندر هیدرولیک (لوله سیلندری) از حلقه ها و مهر و موم های کشویی تشکیل شده است. محفظه میله پیستون و محفظه پایین دو محفظه درون سیلندر هستند. میله پیستون به سمت خارج حرکت می‌کند، زیرا مایع هیدرولیک به سمت پایین سیلندر هیدرولیک پمپ می‌شود. در روند معکوس، مایع هیدرولیک توسط پیستون به داخل مخزن رانده می‌شود. فشار در سیلندر نسبت نیروی واحد به واحد مساحت پیستون است.

فشار ایجاد شده در محفظه میله پیستون نسبت بار واحد به اختلاف در واحد پیستون و واحد میله پیستون است. این محاسبه هنگامی استفاده می‌شود که سیال هیدرولیکی به داخل محفظه میله پیستون راه یابد و همچنین جریان روان سیال از ناحیه پیستون به مخزن به راحتی انجام شود (بدون فشار). به این ترتیب، عمل انبساط و جمع شدن (فشار و کشش) سیلندر هیدرولیک ایجاد می‌شود.

طبقه بندی لوله سیلندری(سیلندر هیدرولیک) بر اساس عملکرد

  • لوله سیلندری تکی

در لوله سیلندری(سیلندر هیدرولیک) تک کاره، مایع فقط از یک طرف لوله سیلندر تحت فشار، هم در هنگام انبساط و هم در روند جمع شدن وارد می‌شود. زمانی که فشار سیال ثطع می‌شود، لوله سیلندر از یک فنر یا یک بار خارجی برای بازگشت بالای سیلندر به موقعیت اولیه خود استفاده می‌کند.

  • لوله سیلندری دوکاره

در لوله‌های سیلندری دو کاره، فشار از سیال در هر دو جهت اعمال می‌شود.از سیلندرهای تک کاره، متشکل از فنر در کاربردهای بزرگ ضربه ای استفاده نمی‌شوند، زیرا مشکلات مکانیکی ذاتی مرتبط با فنر وجود دارد.

طبقه بندی سیلندر هیدرولیک با توجه به مشخصات

  • لوله سیلندر پیستون

این سیلندرها به سیلندرهای Ram نیز معروف هستند. این نوع سیلندرهای هیدرولیکی در موقعیت عمودی قرار می گیرند. این کار به این منظور انجام می‌شود که به محض توقف تأمین مایعات، وزن روی سیلندر باعث می‌شود که  به موقعیت اولیه خود برگردد. سیلندرهای مورد استفاده در مراکز خدمات اتومبیل نمونه خوبی از سیلندرهای پیستون است.

  • لوله سیلندر تلسکوپی

سیلندرهای تلسکوپی به عنوان سیلندرهای هیدرولیک چند مرحله ای نیز شناخته می‌شوند. این سیلندرها حداکثر شش مرحله دارند. این موارد به ویژه در مکان هایی که مساحت کمتری دارند استفاده می‌شود. سیلندرهای تلسکوپی می توانند تک کاره باشند یا دو کاره. ضربه این سیلندرها طولانی است و در کاربردهایی مانند جرثقیل و لیفتراک و … استفاده می‌شود.

  • لوله سیلندر کابل

سیلندرهای کابل می توانند از نوع سیلندرهای هیدرولیکی یا پنوماتیک باشند که مانند سسیلندر پیستونی عمل می کنند. این سیلندرها دارای ضربات طولانی هستند و نیروی متوسطی تولید می کنند. سیلندرهای کابل را می توان در فضای محدود کار کرد.

  • لوله سیلندر دیافراگم

سیلندرهای دیافراگم دو نوع هستند، یعنی دیافراگم تخت و دیافراگم نورد. این سیلندرها نشتی در اطراف پیستون دارند.

اجزای سیلندر هیدرولیک(لوله سیلندری)

اجزای مختلفی وجود دارد که بخشی از سیلندرهای هیدرولیک را تشکیل می دهند. قسمتهای مختلف پایین سیلندر، بشکه سیلندر که به قسمت پایین سیلندر متصل می‌باشد. همچنین قسمتهای بالای سیلندر که از پیستون، میله پیستون و اتصال میله پیستون تشکیل شده است. و برخی از سیلندرهای هیدرولیکی ممکن است دارای پایه هایی باشتند که برای نصب بشکه استفاده می‌شوند. بشکه سیلندر یک لوله ضخیم است که باید از داخل تراش داده شود. فضای داخلی بشکه لبه دار یا مسطح است و گاهی به هر دوصورت ممکن است باشد.

بشکه سیلندر و پایین سیلندر در بیشتر سیلندرهای هیدرولیک بهم جوش داده شده اند. این جوشکاری پایین سیلندر به لوله می‌تواند به فضای داخلی بشکه آسیب برساند. از این رو، ترجیح داده می‌شود که این دو به هم پیچ شوند. این نوع اتصال در هنگام تعمیر یا نگهداری بشکه سیلندر مفید خواهد بود. از طرف دیگر، بشکه با قفل به سر سیلندر متصل می‌شود. یک سیستم قفل ساده وجود دارد که برای یک سیلندر ساده استفاده می‌شود. در بیشتر سیلندرهای هیدرولیک (لوله سیلندری) از اتصالات پیچ دار استفاده می‌شود. بهترین نوع و گران ترین اتصالات، اتصالات فلنجی هستند. این بهترین نوع اتصال محسوب می‌شود زیرا قبل از تراشکاری فلنج بر روی لوله جوش داده می‌شود. از دیگر مزایای این روش، این است که فلنج همیشه پیچ می‌شود و در صورت لزوم به راحتی قابل جدا شدن است. روند قطع و همچنین تراز بندی هنگام نصب برای سیلندرهای بزرگتر هیدرولیکی بسیار سخت تر است. این مشکل به ویژه در مواردی ایجاد می‌شود که اندازه پیچ بین 300 میلی متر تا 600 میلی متر باشد.

 

لوله سیلندری

مشخصات سیلندر هیدرولیک

مشخصاتی که هنگام خرید سیلندر هیدرولیک باید در نظر گرفته شود:

  • قطر سوراخ: قطر سوراخ سیلندر است.
  • حداکثر فشار کار: حداکثر فشار کاری که یک سیلندر می‌تواند داشته باشد به عنوان حداکثر فشار کار شناخته می‌شود.
  • Diameter Diameter: قطر پیستون یا میله ای است که در سیلندرهای هیدرولیک استفاده می‌شود.
  • طول ضربه: مسافت پیموده شده توسط یک پیستون در یک سیلندر هیدرولیکی به عنوان ضربه شناخته می‌شود. طول یک ضربه می‌تواند چندین فوت یا کسری از اینچ باشد.
  • نوع لوله سیلندر: انواع مختلفی از لوله سیلندری در سیلندر هیدرولیک استفاده می‌شود

انواع لوله سیلندری کاربردی

  • لوله سیلندر میله ای

این نوع سیلندرهای هیدرولیکی از یک یا چند میله کراوات استفاده می کنند تا ثبات بیشتری را برای سیلندر ایجاد کنند. میله های کراوات بیشتر روی قطر خارجی سیلندر نصب می‌شوند. میله های کراوات بیشترین بار را در این نوع سیلندرهای هیدرولیک حمل می کنند.

  • سیلندر جوش داده شده

سیلندرهای جوش داده شده سنگین وجود دارد که برای تعادل سیلندر استفاده می‌شود. سیلندرهای جوش داده شده سیلندرهای هیدرولیکی صاف هستند.

  • سیلندرهای ram

همانطور که از نامش پیداست، این سیلندرها مانند قوچ عمل می کنند. سطح مقطع اجزای متحرک نیمی از سطح مقطع میله پیستون است. از این سیلندرهای رم هیدرولیکی برای فشار استفاده نمی‌شود و بیشتر برای کشیدن استفاده می‌شود. سیلندر ram یک سیلندر هیدرولیکی است که در کاربردهای فشار بالا استفاده می‌شود.

در پایان

شرکت پویا استیل برادران، لوله سیلندری مقاوم و با ضخامت بالا را تولید و عرضه می نماید. این لوله سیلندری جهت طراحی و ساخت سیلندرهای هیدرولیکی بادوام و سنگین استفاده می‌شود که به علت کیفیت بالای لوله‌های سیلندری طول عمر تولیدات نیز بالا می رود. عرضه سریع و انعطاف پذیر پویا استیل واقعاً در سطح جهانی است و با واردات و عرضه کلیه محصولات فولادی و استیل، ازجمله لوله سیلندری، میل کروم، لوله کروم، شفت کروم و …  برای پاسخگویی به نیازهای خاص مشتری و پیشرو بودن در صنعت فولاد و استیل تلاش می نماید. فراتر از همه این موارد دیگر، ما می خواهیم شریک قابل اعتماد و پیشگامانه باشیم که مشتریان واقعاً به آن نیاز دارند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *