کروم سخت

5/5 - (3 امتیاز)

کروم سخت

لایه نازک و براق میله سیلندر هیدرولیک شما چیزی است که روی لوله قرار دارد. این سطح بسیار سخت باید با مشخصات بسیار دقیق مطابقت داشته باشد تا یکپارچگی مهر و موم هیدرولیک را حفظ کند و با سطح بدون اصطکاک بتواند بر روی آن روان کار کند. آبکاری کروم سخت صنعتی با کروم تزئینی که در برخی لوله‌ها مشاهده می کنید، بسیار متفاوت است (کروم تزئینی در واقع کروم واقعی نیست ). در این مقاله شما را مرحله به مرحله با فرآیند آبکاری کروم سخت آشنا می کنیم تا درک بهتری هنگام خرابی سیلندرهیدرولیک خود داشته باشید.

فرآیند آبکاری با کروم سخت

  • بازرسی

قبل از شروع فرآیند آبکاری، باید میله مورد ارزیابی و بازرسی قرار گیرد. در این مرحله شخص بازرس هرگونه شواهدی در مورد خوردگی، حفره، آسیب دیدگی، ترک‌خوردگی یا پوسته پوسته شدن مواد را یادداشت می‌کند. وجود این پدید ها ممکن است در تصمیم گیری های انجام شده در مراحل مختلف در طول فرآیند آبکاری  تأثیر بگذارد.

  • سنگ زنی و سلب کردن

قبل از شروع آبکاری، ابتدا باید مواد قدیمی برداشته شوند. البته برای انجام این کار نیز باید دقت نمایید که فولاد زیر آن حفظ شود و قطر لوله کاهش نیابد. برای از بین بردن این مواد از دو روش استفاده می‌شود:

  1. سنگ زنی
  2. سلب زنی (برش الکتریکی)

سنگ زنی

یک روش برای از بین بردن کروم قدیمی، سنگ زنی با چرخ‌های سنگزنی بزرگ است. سنگ زنی کروم سخت میله در یک ماشین سنگزنی بزرگ مانند تراش متمرکز است. میله با سرعت ثابت می چرخد ​​و با چرخ سنگزنی که در حال چرخش است تماس پیدا می‌کند. اصطکاک مواد قدیمی را فرسوده تر می‌کند و از بین می‌رود. این تکنیک به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد که باید به طور غریزی اندازه‌گیری فشار، برای از بین بردن لایه کروم به میزانی باشد که بدون آسیب رساندن به فولاد انجام شود.

سلب زنی(برش الکتریکی)

در حین سلب کردن، میله در مخزن الکترولیز معکوس قرار می‌گیرد. این فرآیند اساساً مخالف آبکاری الکترولیتی است. در حالی که آبکاری کروم جریان مثبتی را در محلول کروم اعمال می‌کند، که مولکول های کروم را به سطح فولاد می چسباند، الکترولیز معکوس برعکس آن عمل می‌کند. جریان منفی به محلول و مولکولهای کروم جدا از سطح اعمال می‌شود و در نتیجه مواد قدیمی را از بین می برد.

  • تمیز کردن و ماسک زدن

 پس از انجام مراحل بالا و برداشتن مواد قدیمی، زمان آماده سازی میله سیلندر برای قرار گرفتن در حمام محلول کروم فرا رسیده است. اما قبل از قرار گرفتن میله در محلول، باید کاملا تمیز شود و باقی مانده ها و آلودگی ها به طور کامل از بین برود. عدم انجام این کار می‌تواند منجر به ناهنجاری های نامطلوبی در طول فرآیند آبکاری مانند حفره و سوراخ یا پوسته پوسته شدن و لایه برداری از کروم در طول عمر سیلندر شود. در این مرحله میله تمیز شده و انتهای آن نقاب زده می‌شود تا از محصول نهایی زیبا و حرفه ای اطمینان حاصل شود.

  • آبکاری

این بخشی است که اکثر ما با آن آشنا هستیم. روند آبکاری الکترولیتی فرآیندی کاملاً شناخته شده است. از آن در آبکاری جواهرات گرفته تا آبکاری فلزات بازتابنده به ماهواره ها و فضاپیماها استفاده می‌شود. در این فرآیند، اجسامی که باید آبکاری شوند در حمامی قرار می گیرند که حاوی محلول مولکول های فلز محلول است (در اینجا منظور فرمول خاصی از کروم است). الکترودها به جسمی که باید آبکاری شود متصل می‌شوند و جریان مثبتی روی محلول اعمال می‌شود. همانطور که جریان از محلول عبور می‌کند و الکترودها خارج می‌شود، باعث می‌شود ذرات فلز محلول در محلول به سطح فلز جذب شده و به آن بچسبند.

کروم سخت

 مخزن آبکاری کروم سخت

در مورد کروم سخت، این اصول یکسان است. میله ها برای مدت زمان مشخصی در این مخزن الکترولیتی قرار می گیرند تا لایه مورد نیاز کروم تازه ایجاد شود. این مرحله به دلیل نیاز به سختی و کیفیت پایان سطح مورد نیاز، فنی تر است. دقیقاً مقدار مناسب جریان باید با سرعت ثابت تحویل داده شود. در حالی که شیمی و درجه حرارت حمام برای مدت زمان فرآیند آبکاری حفظ می‌شود. هرگونه اشتباه یا قطعی در برق یا دما در این مرحله منجر به آبکاری بد می‌شود که باعث می‌شود سیلندر خیلی زود پس از تعمیر خراب شود.

  • اتمام سطح

پس از آنکه میله در داخل محلول قرار گرفت و توسط کروم سخت جدید پوشانده شد، به زمان تمام کار نزدیک می شویم. پایان آبکاری با کروم سخت با انجام این دو مراحل پایان می یابد که، در آن پوشش کروم به ضخامت دقیق و مورد نیاز کاهش یافته و سپس جلا داده می‌شود. این مراحل عبارتند از:

  • پس سنگ زنی
  • پوشش دهی (لاینینگ)

پس از سنگ زنی

از همان روش سنگ زنی برای کاهش ضخامت سطح  که در ابتدا گفته شد، استفاده می‌شود تا به مشخصات مورد نیاز نزدیک شود. این مرحله بسیار با دقت باید انجام شود، از آنجا که پایان سطح آن در کسریک میلی متر اندازه‌گیری می‌شود، هر اشتباهی در این مرحله کار آبکاری تازه را از بین می برد.

پوشش دهی

Linishing فرآیند سنباده کاری دقیق سطح میله استوانه به ضخامت و پایان سطح مورد نیاز با استفاده از دستگاه های سنباده مخصوص تسمه است. میله متمرکز بر یک دستگاه لمینت بزرگ تراش مانند است که میله را با سرعت ثابت می چرخاند در حالیکه از درجه های مختلف تسمه های بتونی برای سنباده ریزی سطح کروم تا ضخامت و قوام کامل استفاده می‌شود. این مرحله برای عملکرد نهایی سیلندر بسیار مهم است. اطمینان از ضخامت ثابت سطح نه تنها ضروری است، بلکه در نظر گرفتن بافت و زبری سطح نیز بسیار مهم است.

اگر ناهمواری سطح بسیار زیاد باشد، در این صورت آلودگی های خارجی افزایش می یابد ویا نشت غیرقابل قبول می‌تواند رخ دهد. با این حال، برای تسهیل پویایی سیال آب بندی هیدرولیکی، درجه بهینه زبری مورد نیاز است. رشته های میکروسکوپی در حین کار با مایع پر می‌شوند تا یک لایه صاف و ابریشمی روغن ایجاد کنند که ممکن است مهر و موم بر روی آن اجرا شود. این اصطکاک و نیروهای ساینده را کاهش می‌دهد و عملکرد و طول عمر سیلندر را به طرز چشمگیری بهبود می بخشد

  • بازرسی

 قبل از اینکه کار رنگ آمیزی کامل شود، باید از نگاه غیر بخشنده بازرس عبور کند. میله مسلح به چشم و دستگاه های اندازه‌گیری ضخامت و زبری سطح دیجیتال، از نظر کیفیت کار کروم بررسی می‌شود و از عدم وجود نقص اطمینان حاصل می‌شود. بازرس موارد ززیر را بررسی می‌کند:

  • thickness ضخامت سطح مطلوب
  • rough زبری بهینه
  • بدون حفره یا سوراخ سوراخ بیش از حد
  • عدم ترک‌خوردگی یا لایه بردار شدن کروم
  • ناهنجاری های دیگر

در پایان

روند استفاده از کروم برای یک قطعه دقیق از تجهیزات مانند میله سیلندر کاری سخت و روشمند است. برای از بین بردن دقیق مواد قدیمی کروم و بازگرداندن لایه نازک و براق که سیلندر شما به آن بستگی دارد تا کار خود را انجام دهد و سالها در اوج خود باقی بماند، به کار و تجربه زیادی نیاز دارد. شرکت پویا استیل ارائه دهنده کروم سخت و کروم معمولی در خدمت شماست.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *