کاربرد لوله سیلندری در لیفتراک

5/5 - (1 امتیاز)

کاربرد لوله سیلندری در لیفتراک

لوله سیلندری ها در بسیاری از تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی و صنعتی و راه سازی کاربرد دارند. یکی از ماشین‌آلاتی که لوله سیلندری در آنها به کار برده می‌شود، لیفتراک ها می‌باشد. ما در این مقاله شما را با کاربرد لوله سیلندری در لیفتراک آشنا می کنیم و به معرفی لیفتراک پرداخته و از کاربرد لوله سیلندری هیدرولیک و سیستم هیدرولیک در لیفتراک ها با شما صحبت می کنیم.

کارکرد لیفتراک

لیفتراک ها ترکیبی از لوله سیلندری و سیستم هیدرولیک، سیستم قرقره و موارد دیگر برای بلند کردن اجسام سنگین در فواصل مختلف استفاده می کنند. آنها معمولاً در انبارها، محل های ساخت و ساز و مکان های دیگری که نیاز به حمل اجسام سنگین زیادی دارند استفاده می‌شوند. اما لیفتراک چگونه کار می‌کند؟ لیفتراک ها عمدتا برای حمل بارهای سنگین در مسافت های طولانی استفاده می‌شود. از لیفتراک ها در پروژه‌هایی که نیاز به حمل اجسام و تجهیزات سنگین دارند و نیروی انسانی برای بلند کردن این اجسام کم می‌باشد استفاده می‌شود. استفاده از این ماشین‌آلات باعث صرفه جویی در زمان و وقت و همچنین نیرو می‌شود و به راحتی می توان اجسام سنگین را در مسافت های طولانی توسط این ماشین‌آلات حمل کرد.

اجزای اصلی لیفتراک

لیفتراک به لطف طراحی خود می‌تواند وزن زیادی را بدون هیچ گونه چرخشی بالا ببرد. حفظ عملکرد هر قسمت و اپراتورها در حین کار با لیفتراک بسیار مهم است. این قطعات بسته به مدلهایشان متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از لیفتراک ها برای مناطق ناهموار بیشتر مناسب هستند در حالی که برخی دیگر مناسب نیستند. اینها بخش های اصلی اکثر لیفتراک ها هستند:

  • Load back-rest
  • Overhead guard(محافظ هوایی)
  • Carriage(پایه لیفتراک)
  • چنگک ها
  • دکل یا تیرک
  • تعادل(پارسنگ)
  • منبع تغذیه
  • قاب و بدنه ماشین
  • لاستیک ها

هر یک از بخش هایی که در بالا نام بردیم، دارای عملکرد متفاوتی می‌باشد که با کمک یکدیگر باعث عملکرد صحیح لیفتراک ها می‌شوند. در ادامه توضیح کوتاهی از عملکرد قسمت های گفته شده می‌پردازیم.Load back-rest از جابجایی بار به عقب جلوگیری می‌کند. در صورت سقوط بار، محافظ بالاسری یا هوایی از اپراتور محافظت می نماید. پایه لیفتراک روی ریل های دکل ثابت می‌شود تا به راحتی بالا و پایین حرکت کند.چنگک ها جهت حمل بار مورد استفاده قرار می گیرند. دکل ها بار را بالا و پایین می برد و همچنین دارای ریل های قفل شده است که کنترل افقی را فراهم می‌کند. وزنه تعادل جهت تثبیت لیفتراک و جلوگیری از واژگون شدن آن استفاده می‌شود. منبع تغذیه لیفتراک ها می توانند از مواردی مانند سلول های سوختی، گاز پروپان، بنزین، موتور دیزل یا باتری استفاده کنند. قاب پایه دستگاه است و تمام قطعات به آن متصل شده اند. لیفتراک ها می توانند از لاستیک های پنوماتیک یا لاستیک های جامد (که گاهی اوقات لاستیک بالشتک نامیده می‌شوند) استفاده کنند که هم در داخل خانه و هم در سطوح صاف و سخت استفاده می‌شود.

لیفتراک ها دارای سه بخش اصلی می باشند که عبارتند از:

  • لیفتراک سیستم هیدرولیک(لوله سیلندری)
  • سیستم قرقره زنجیره ای
  • کنترل لیفتراک 

هر دو سیستم هیدرولیک و قرقره و کنترل ها برای قدرت و توانایی بالابرهای لیفتراک بسیار مهم هستند.

سیستم هیدرولیک لیفتراک

سیستم هیدرولیک از یک سری لوله سیلندری، پیستون و مایعات برای بالا بردن و کاهش بارهای بالابر استفاده می‌کند. پیستون‌های هیدرولیک به دکل های لیفتراک متصل شده اند. در اینجا چند قسمت از سیستم هیدرولیک لیفتراک آورده شده است تا با آنها آشنا شوید:

  • دسته بالابر: اپراتور این کار را برای بالا بردن یا کاهش بار لیفتراک انجام می‌دهد. این دسته به پمپ موجود در پایه دستگاه متصل است.
  • پمپ: هنگامی که فعال می‌شود، مایع را از طریق لوله ای که به هر دو لوله سیلندر هیدرولیک منتهی می‌شود، هل می‌دهد.
  • لوله سیلندرهای هیدرولیک: این لوله‌ها از یک لوله توخالی به نام لوله سیلندری تشکیل شده اند که در یک سر بسته شده و مایعات را به دام می اندازد و یک پیستون متحرک و روان شده در انتهای دیگر مجهز شده است.

کاربرد لوله سیلندری در لیفتراک

نحوه کار سیستم هیدرولیک

سیال از طریق یک شیر مخصوص وارد لوله سیلندری هیدرولیک می‌شود که اجازه می‌دهد بدون خروج از آن وارد شود. فشار با افزایش مایعات در سیلندر افزایش می یابد. هنگامی که فشار در ناحیه سر پیستون اعمال می‌شود نیروی رو به بالا ایجاد می‌شود. پیستون در نتیجه نیروی زیر آن به سمت بالا حرکت می‌کند. این باعث افزایش مایعات و کاهش فشار می‌شود و تعادل فیزیکی زمانی به دست می آید که در ارتفاع بالابری معینی، نیروی سیالات برابر با نیروی نزولی بار لیفتراک باشد.

سیستم قرقره زنجیره ای غلتکی لیفتراک

چنگال های دستگاه که بار را حمل می کنند با یک جفت قرقره زنجیره ای غلتکی به قاب وصل می‌شوند. تکیه گاه قرقره دنده ای است که در بالای دکل پیدا می‌شود. در اینجا نحوه عملکرد سیستم قرقره زنجیره ای غلتکی آمده است:

  • پیستون‌های هیدرولیکی دکل ها را به سمت بالا هل می دهند.
  • چرخ دنده های واقع شده بر روی دکل بر روی زنجیر غلتکی فشرده می‌شوند.
  • دکل ها به سمت بالا حرکت کرده و چنگال را به سمت بالا می کشند.
  • اگر دنده در جهت عقربه های ساعت بچرخد و چنگال را بلند کند، دکل ها می توانند به سمت بالا حرکت کنند. این به این دلیل است که یک طرف زنجیر به قاب لیفتراک متصل شده است.

این سیستم به چنگال اجازه می‌دهد تا بالاتر از آنچه که لیفتراک تنها بر روی سیستم هیدرولیک تکیه می کرد، بلند شود. اگر فقط از سیستم هیدرولیک استفاده می شد، لیفتراک برای رسیدن به یک ارتفاع به لوله سیلندری های بلندتری نیاز خواهد داشت. لوله سیلندری های بلندتر به مواد بیشتر، پمپ های قوی تر و محدودیت فشار بیشتری نیاز دارند که می‌تواند مرکز ثقل لیفتراک را جابجا کن، خطر چرخش را افزایش داده و به طور کلی سطح خطر هنگام استفاده از لیفتراک را افزایش دهد.

کنترل های لیفتراک

کنترل های اصلی لیفتراک برای فرمان و بلند کردن است. اگرچه بسیار ساده به نظر می رسد، اما درک اینکه چگونه هر دوی این کارها به یک اپراتور کمک می‌کند تا کار را با خیال راحت و کارآمد انجام دهد، بسیار دارای اهمیت است. کنترل های لیفتراک عبارتند از:

  • کنترل فرمان
  • کنترل بالابرها

1- کنترل های فرمان

کنترل های فرمان مشابه کنترل هایی است که در یک ماشین معمولی پیدا می کنید. لیفتراک دارای پدال شتاب، شکست، فرمان، دنده جلو و دنده عقب است. با این حال، لیفتراک ها از فرمان چرخ عقب استفاده می کنند، بدین معنی که فرمان چرخ‌های عقب را کنترل می‌کند. این کارها برای لیفتراک بهتر است زیرا اپراتورها هنگام حمل بار دقت و چرخش بیشتری را کنترل می کنند.

2. بالابرهای کنترل

کنترل های بالابر از یک اهرم برای جابجایی بار به بالا و پایین و از دیگری برای کج شدن بار به جلو و عقب استفاده می کنند. با هل دادن اهرم بالابر به جلو، بار را به سمت بالا حرکت می‌دهد و همچنین  به عقب حرکت می‌کند و به سمت پایین حرکت می‌کند.

عملکرد شیب شامل دو لوله سیلندر هیدرولیک دیگر است که در پایه دکل ها یافت می‌شوند. در صورت حرکت اهرم شیب در هر دو جهت، اتفاق های زیر پیش می آید؟:

  • جلو: هوا به داخل محفظه پمپ می‌شود. افزایش سطح فشار، سر پیستون را هل می‌دهد و منجر به کج شدن دکل از قاب می‌شود.
  • پشت: هوا به آرامی از محفظه خارج می‌شود و هوا در جفت استوانه های دیگر که قبلاً از سیستم هیدرولیک ذکر کردیم پمپ می‌شود. هنگامی که پیستون‌ها آن جفت سیلندر را به جلو می رانند، دکل ها به سمت خودرو متمایل می‌شوند.

سخن پایانی

انواع مختلف لیفتراک وجود دارد، که با توجه به قدرت مورد استفاده، زمین، ظرفیت وزن و بسیاری ویژگی های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا از لیفتراک می توانید در مکان های زیر استفاده نمایید:

  • سایت های ساختمانی
  • انبارها
  • عملیات بازیافت
  • اسکله سازی
  • برف روبی

لیفتراک ها قطعات فوق العاده ای از تجهیزات سنگین برای حمل و انتقال مواد در سراسر محل کار بدون هیچ تلاشی هستند. شرکت پویا استیل، تولید کننده و عرضه کننده انواع لوله سیلندری، میل کروم و لوله کروم می‌باشد که در خدمت سازندگان ماشین‌آلات سنگین می‌باشد تا بتوانند در تولیدات خود از بهترین قطعات لوله سیلندری استفاده نمایند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *