نگاهی دقیق تر به آبکاری کروم سخت

2.5/5 - (2 امتیاز)

آبکاری کروم سخت یکی از مهمترین واکنش های الکتروشیمیایی است که نقش مهمی در جلوگیری از زنگ‌زدگی و فرسودگی انواع فلزات در مقابل اکسیژن و رطوبت هوا دارد. امروزه به منظور محافظت از فلز های مختلف مثل آهن در برابر اکسایش و فرسایش از روش های مختلفی مثل رنگ کردن و آبکاری استفاده می کنند. پتانسیل الکتریکی کروم در مقایسه با فلزاتی مثل آهن کمتر است. همین امر موجب شده است که در صنعت از فلز کروم برای آبکاری آهن استفاده شود. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی در مورد آبکاری کروم سخت و آبکاری لوله سیلندری هیدرولیک در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و به سؤالاتی از جمله فلز کروم چیست و چه کاربرد هایی در صنعت دارد، پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

فلز کروم چیست و آبکاری کروم سخت چگونه انجام می‌شود؟

کروم یکی از مهمترین فلزات گروه واسطه است که نقش مهمی در آبکاری انواع  قطعات فلزی مورد نیاز در ساخت ماشین‌آلات، دستگاه های الکتریکی و مکانیکی و فولاد ضد زنگ دارد. آبکاری فلز کروم  به دو صورت سخت و تزئینی انجام می‌شود. در آبکاری تزئینی، از فلز نیکل به منظور ایجاد سطح براق تر و زیبا تر استفاده می‌شود. به گونه ای که  بر روی فلز مورد نظر ابتدا لایه ای از نیکل قرار می‌گیرد و سپس لایه بسیار نازکی از کروم بر روی سطح نیکل قرار می‌گیرد. این امر موجب می‌شود که سطح فلز مورد نظر زیباتر و جذاب تر شود.

در آبکاری کروم سخت، پوشش یا لایه ضخیمی از فلز کروم در طی واکنش الکترولیتی بر روی سطح فلز مورد نظر ایجاد می‌شود و زیبایی ظاهری فلز از اهمیت خاصی برخوردار نیست. برای آبکاری کروم سخت، از واکنش های اکسایش و کاهش در سطح فلزات در محلول الکترولیت استفاده می‌شود. ابتدا در ظروف مخصوصی محلول الکترولیت یا اسید کرومیک ریخته می‌شود و جریان الکتریکی در سطح محلول ایجاد می‌شود. تیغه فلز کروم به عنوان آند به قطب مثبت جریان الکتریکی متصل می‌شود و تیغه فلزی مورد نظر به عنوان کاتد به قطب منفی جریان برق متصل می‌شود. پتانسیل الکتریکی فلز کروم در مقایسه با پتانسیل کاهشی فلز مورد نظر کمتر است، لذا در سطح آند واکنش اکسایش و خوردگی اتفاق می افتد و الکترون ها به سمت کاتد منتقل می‌شود و در سطح کاتد واکنش کاهش اتفاق می افتد و لایه ای از فلز کروم بر روی سطح کاتد ایجاد می‌شود.

بررسی مزایای آبکاری کروم سخت

فلزاتی که توسط کروم آبکاری می‌شوند در مقابل رطوبت هوا و اکسیژن دچار فرسایش یا اکسایش نمی‌شوند و در مقابل انواع ضربه های فیزیکی و مکانیکی بسیار مقاوم هستند.

آبکاری کروم سخت، میزان اصطکاک و لغزش را بین قطعات فلزی در ماشین‌آلات صنعتی کاهش می‌دهد و از افزایش دما جلوگیری می‌کند. همین امر موجب می‌شود که کیفیت عملکرد و کارایی قطعات فلزی در طول زمان کاهش نیابد و از طول عمر آنها کاسته نشود.

از فلز کروم برای آبکاری انواع فلزات مختلف مثل آهن و آلومینیوم در صنعت استفاده می‌شود. همین امر موجب شده است که دامنه کارایی این نوع فلز بسیار گسترده باشد و در کارخانه‌های صنعتی برای آبکاری انواع فلزات به کار رفته در ساخت خودرو ها استفاده شود.

اگر پوشش کروم ایجاد شده بر روی سطح فلزات به هر دلیلی از بین برود یا از میران قطر آن کاسته شود. به راحتی می توان با استفاده از یکسری واکنش های آب گیری، کروم باقی مانده بر سطح فلز  را پاک کرد و به هر طور مجدد سطح فلز را با کروم آبکاری کرد.

مقاله کروم سخت چیست را حتما بخوانید

آبکاری کروم سخت

کاربرد های آبکاری کروم سخت

در ساخت چاپگر کامپیوتر از فولاد کربنی استفاده می‌شود. به منظور جلوگیری از اکسایش فولاد کربنی در مقابل رطوبت هوا و افزایش کارایی این نوع آلیاژ، سطح فولاد کربنی را با لایه ای از کروم به ضخامت 25 میکرومتر آبکاری می کنند.

چدن یکی از مهمترین  آلیاژ های مورد استفاده در ساخت انواع سیلندر ها مثل لوله سیلندری هیدرولیک می‌باشد. از آبکاری کروم سخت برای افزایش کارایی چدن استفاده می‌شود. ضخامت لایه پوششی کروم ایجاد شده بر سطح چدن در سیلندر حدود 255 میکرومتر می‌باشد. فرایند آبکاری کروم سخت چدن حدود 300 دقیقه طول می کشد.

از کروم سخت برای آبکاری یا پوشش دهی فولاد به کار رفته در ساخت انواع غلتک های نساجی، میل لنگ، دستگاه های مکانیزه برشی، لوله‌های تفنگ و انواع قالب‌های فلزی استفاده می‌شود.

پوشش دهی یا آبکاری وسایل آهنی یکی از مهمترین کاربرد های فلز کروم است زیرا تمایل آهن برای واکنش با اکسیژن بسیار زیاد است و در مدت زمان بسیار کوتاهی دچار فرسایش می‌شود. پتانسیل کاهشی فلز کروم نسبت به آهن کمتر است و از فرسایش آهن در مقابل اکسیژن و رطوبت جلوگیری می‌کند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و مفیدی در مورد نحوه آبکاری کروم سخت، مزایای آبکاری و کاربرد های آن در صنعت خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. امید است این مقاله بتواند رضایت خاطر شما عزیزان را به دست بیاورد.

آدرس ما در نقشه گوگل

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *