کروم چیست و کارایی این نوع فلز چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که کروم چیست و برای چه مصارفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلز کروم یکی از مهمترین عنصر های واسطه دسته d است که بر اساس خصوصیات فیزیکی و شیمیایی در دوره چهارم و گروه ششم جدول تناوبی عناصر قرار دارد. این فلز یکی از مهمترین فلزات تشکیل دهنده پوسته زمین است که نقش مهمی در شکل گیری پوسته کره زمین دارد. میزان فراوانی این نوع عنصر در ترکیب پوسته زمین در مقایسه با فلزاتی مثل آهن کمتر است. در این مقاله قصد داریم به پاسخ سوالاتی مثل فلز کروم چیست و قیمت هر کیلو کروم چقدر است، پاسخ دهیم. برای یافتن پاسخ سوالات خود تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کروم چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

ترکیبات رنگی فلز کروم برای اولین بار در سال 1761 توسط شخصی به نام یوهان گوتلوب لمن کشف شد. در نهایت واکلین در سال 1798 موفق شد که فلز کروم خالص را در اثر حرارت دادن اکسید کروم در حضور انواع کاتالیزور ها مثل فلز آلومینیوم در کوره های ذغالی به طور مستقیم استخراج کند و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار دهد. امروزه در طبیعت انواع ترکیب های رنگی فلز کروم شناسایی شده است و در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیشنهاد میکنیم مطلب کروم چیست را بخوانید.

در لایه الکترونی فلز کروم 6 الکترون وجود دارد. این فلز می‌تواند با از دست دادن 6 الکترون در واکنش های اکسایش، به آرایش گاز نجیب آرگون دست یابد، در این حالت دیگر تمایلی به انجام دادن واکنش های یونی و فلزی ندارد و در این صورت جزء اکسید کننده های قوی به شمار می آید. هر چقدر که فلز کروم در واکنش های شیمیایی و اکسایش، تعداد الکترون های بیشتری در لایه ظرفیت خود از دست بدهد، میزان قدرت اکسید کنندگی آن نیز به مراتب بیشتر می‌شود. فلز کروم در واکنش های شیمیایی معمولا 2، 3 یا 6 الکترون از دست می‌دهد.
نقطه جوش این فلز بسیار زیاد است همین امر موجب شده است که این فلز در برابر حرارت و گرمای زیاد مقاوم و سخت باشد و در بسیاری از واکنش های شیمیایی شرکت کند.

این فلز معمولا به صورت خاکستری رنگ می‌باشد و از براق کنندگی و جلا پذیری بسیار زیادی برخوردار است. ترکیبات رنگی فلز کروم به رنگ های مختلفی مثل زرد، قرمز و خاکستری دیده می‌شود و از رنگدانه های موجود در این نوع ترکیبات در ساخت انواع رنگ های مصنوعی در کارخانه‌های تولید کننده رنگ استفاده می‌شود.
فلز کروم در مقابل ضربه های چکش به شدت آسیب پذیر و شکننده است، بنابراین نمی توان سطح آن را توسط چکش صیقل داد. این فلز هنگامی که در مجاورت هوا قرار گیرد، به سختی دچار فرسایش می‌شود. همین امر موجب شده است که از این نوع فلز برای ساخت انواع آلیاژ های مختلف مثل فولاد و استیل استفاده شود.

خواص شیمیایی ایزوتوپ های پایدار مختلف فلز کروم با یکدیگر یکسان هستند ولی از نظر خصوصیات فیزیکی مثل چگالی، جرم و نقطه جوش یا ذوب با هم متفاوت هستند. امروزه در طبیعت از فلز کروم سه نوع ایزوتوپ پایدار کشف شده است.

فلز کروم

فلز کروم چیست و چه نقشی در ذخیره سازی گلوکز دارد؟

مقدار کمی از فلز کروم بر اساس نتایج تحقیقاتی که امروزه توسط دانشمندان و پژوهشگران در زمینه تأثیر یون های معدنی و آلی بر مکانیسم عملکرد و کارایی فعالیت های سلول های بدن، منتشر شده است، برای عملکرد درست هورمون انسولین ضروری می‌باشد. در واقع فلز کروم به عنوان یک کاتالیزور نقش مهمی در ذخیره سازی گلوکز اضافی بدن توسط هورمون انسولین در سلول های ماهیچه ای بدن انسان دارد. هنگامی که مقدار کروم موجود در بدن از مقدار طبیعی کمتر باشد، هورمون انسولین ترشح شده از سلول های جزایر لانگرهانس نمی‌تواند قند اضافی خون را به صورت گلیکوژن در بافت های ماهیچه ای ذخیره کند و در این حالت فرد دچار دیابت یا بیماری قند می‌شود.

فلز کروم چه نقشی در صنعت دارد؟

برای مقاوم کردن انواع فلزات در مقابل هوا و اکسیژن از فلز کروم استفاده می‌شود و فلزات مختلفی را با فلز کروم آبکاری می کنند‌ و نیمه عمر آنها را افزایش می دهند. از فلز کروم برای ساخت یک لایه محافظتی در فولاد های آهنی استفاده می‌شود. فلز کروم یک لایه پوششی یا محافظتی قوی را بر روی سطح آهن ایجاد می‌کند و از نفوذ اکسیژن به قیمت های زیرین خود جلوگیری می‌کند.
از ترکیب دی کرومات پتاسیم در محیط های آزمایشگاهی برای ضد عفونی کردن و پاکسازی انواع میکروب ها در ظروف شیشه ای استفاده می‌شود.

مطلب آبکاری کروم را حتما بخوانید.

در شیشه سازی برای رنگ کردن شیشه ها از انواع ترکیبات نمکی طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود. از ترکیبات نمکی فلز کروم برای رنگ کردن شیشه های مختلف در شیشه سازی استفاده می‌شود.
از فلز کروم به عنوان یک کاتالیزور یا شتاب دهنده واکنش های شیمیایی در صنعت استفاده می‌شود. کاتالیزور ها در انواع واکنش های شیمیایی نقش مهمی در تبدیل واکنش دهنده ها به فراورده های شیمیایی دارند. بدیهی است هر چقدر که مقدار کاتالیزور در واکنش شیمیایی بیشتر باشد، سرعت انجام واکنش نیز بیشتر می‌شود.
در کارخانه‌های تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی از انواع ترکیبات رنگی کرومات و اکسید های فلز کروم برای ساخت انواع رنگ های مو استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید امروزه ترکیبات رنگی مختلفی از این نوع فلز در طبیعت پیدا می‌شود یا دانشمندان می توانند این ترکیبات را به صورت مصنوعی در محیط های آزمایشگاهی تولید کنند.
در کارخانه‌های تولید کننده رنگ از ترکیبات نمکی و رنگی فلز کروم استفاده می‌شود. هر چقدر که مقدار رنگدانه های موجود در ترکیبات فلزی کروم بیشتر باشد، درصد خلوص رنگ های تولید شده نیز افزایش می یابد.

فولاد ضد زنگ

قیمت هر کیلو کروم به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت هر کیلو کروم به عوامل مختلفی مثل نرخ دلار، تورم، کشور تولید کننده کروم، درصد خلوص فلز، کشور مصرف کننده، تعداد معادن فلز کروم و به میزان تقاضای جهانی برای این فلز بستگی دارد. طبیعی است هر چقدر که کیفیت و درصد خلوص فلز کروم استخراج شده از معدن بیشتر باشد، قیمت هر کیلو از آن نیز بیشتر است.

آدرس شرکت پویا استیل در نقشه گوگل

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *