سیستم هیدرولیک و نشت سیستم

5/5 - (16 امتیاز)

لوله­ سیلندری که کاربرد فراوان آن درصنایع مختلف را در مطالب دیگر بررسی کردیم، یکی از راهکارهای مهم در صنایع مختلف برای انجام کارهای سنگین در محیطهای خورنده و نیز راه ­حلی برای اطمینان از کاهش اتلاف انرژی به شکل­ های مختلف است حالا در این مطلب سراغ سیستم هیدرولیک می رویم.

جای تاسف است که بسیاری از نشتهایی که در سیستم های هیدرولیکی شناسایی شده اند باعث از بین بردن سود یک شرکت شده اند. سودهای از دست رفته با مصرف انرژی غیر ضروری، کاهش عملکرد تجهیزات، کاهش قابلیت اطمینان، افزایش هزینه های ضایعات، افزایش هزینه های خانه داری و غیره.

حتی بعضا بیشتر نشت ها مشخص نمیشوند، زیرا هیچ تاثیر بصری از نشت تا زمانی که عملکرد سیستم به شدت تحت تأثیر قرار نگرفته است دیده نمی‌شود. تاثیرات سازنده این نشت ها به طور معمول در حالت بدون برنامه ریزی و مداخله آتش نشانی از بین می روند.

شناسایی و کنترل نشت سیستم هیدرولیک نیاز به یک رویکرد عمیق بر نگهداری و نظارت و ثبت اطلاعات بر اساس نظارت بر نشت در سیستم های هیدرولیکی دارد. علاوه بر این، انجام تعمیرات اختصاصی و اصلاحاتی که با هدف اصلی کاهش نشت ها انجام می‌شود، به همراه روش نظارت بر اثر بخشی تعمیرات اضافه می‌کند.

این مقاله مرتبط را حتما بخوانید: کاربردهای لوله سیلندری یا سیلندرهای هیدرولیک

امروزه اکثر قریب به اتفاق سیستم های هیدرولیکی نشتی دارند که برنامه ریزی شده است. آنها با عملکردی خاص طراحی شده اند و در بسیاری موارد توسط سازنده تجهیزات اصلی (OEM) به عنوان میزان نشت قابل قبول در شرایط عملیاتی مستند ثبت می‌شوند.

نشت داخلی برنامه ریزی شده معمولاً حفره یا مسیرهای کوچکی است که به سیالات اجازه میدهد که از منطقه تحت فشار بالاتر سیستم به یک منطقه تحت فشار کمتر حرکت کرده تا سیستم روغن کاری، تمیز و خنک شود. این نشت داخلی برنامه ریزی شده اجازه خروج سیال از مدار هیدرولیک را نمی‌دهد، بنابراین هیچ نشانه ای از حضور آن وجود ندارد. شایع ترین علت نشت بیش از حد داخلی، سایش سطوح اجزا در حین کار طبیعی است.

نشت همچنین می‌تواند ناشی از طراحی سیستم ضعیف، انتخاب نادرست قطعه، تحمل کنترل کیفیت پایین در هنگام تولید یک جزء و تعمیرات اساسی ناصحیح اجزای بازسازی شده باشد. عملکرد سیستم، قابلیت اطمینان و افزایش دمای کار اولین علائم بصری نشت بیش از حد داخلی است.

عمده افزایش مصرف برق درسیستم های هیدرولیکی، نتیجه نشت داخلی در پمپ ها و موتورها است. این نشت نتیجه ترشح بیش از حد در مکانیسم های پمپاژ پمپ ها و موتورها است که منجر به کاهش راندمان حجمی می‌شود. لغزش، یک اصطلاح معمول است که برای توصیف تلفات حجمی یک پمپ موتور به کار می رود. معمولاً وقتی انرژی ورودی یکسان یا بالاتر باقی بماند، مشخص می‌شود، مگر اینکه در مدار هیدرولیک کار کمتری انجام شود.

لوله هیدرولیک - نشت بیش از حد داخلی

سیستم هیدرولیک

در سیلندرهای هیدرولیک، سیلندر، میله سیلندر یا خزش و عدم توانایی سیلندر برای نگه داشتن بار طراحی شده با افزایش نشت مشخص می‌شود. نشت بیش از حد نتیجه ای است که سیالات با عبور از مهر و موم پیستون یا از طریق مهر و موم فرسوده یا بدنه استوانه ای فرسوده ایجاد می کنند.

در شیر سوپاپ، ترشحات داخلی بیش از حد بین حلقه و بدنه دریچه باعث کاهش کنترل و پایداری مدارهای هیدرولیک و عملکرد آنها می‌شود. این از بین رفتن انرژی سود آور است و اجازه می‌دهد تا انرژی آزاد شده از طریق شیر سوپاپ، مجدداً به مخزن بازگردد.

ترمیم سوپاپ ها یا انحراف فنرهای سوپاپ با فنر ضعیف یا وضعیت باز شده می‌تواند تاثیر یکسانی بر از دست دادن انرژی سیال داشته و اجازه دهد تا سیال تحت فشار قرار گرفته و جریان کار مدار را دور بزند.

ویسکوزیته پایین سیالات یا گرمای بیش از حد (کاهش ویسکوزیته موثر یک سیال) نیز باعث افزایش میزان نشت می‌شود. این شکل نشت داخلی باعث کاهش کارایی سیستم و کاهش استحکام غشاء سیال شده و همین امر باعث سایش زودرس سطوح تجهیزات و تاثیر روی خاصیت سیال می‌شود.

سرانجام، همه این شرایط در عملکرد سیستم هیدرولیک و در نهایت سود شرکت تأثیر خواهد گذاشت. تشخیص نشت داخلی غیرمترقبه در بیشتر موارد به ابزارهای خاص برای بررسی محل و کمیت نشت متکی است..

مشکلات مربوط به عملکرد یا عدم توانایی یک مدار در انجام عملکرد طراحی شده خود به طور معمول باعث می‌شود صنعتگران با نصب کنتور در مکان های مختلف به تشخیص نشت بیش از حد ناشی از روزنه غیرقابل قبول در سطوح بپردازند.

بسیاری از شرکت ها کنتورهای جریان را روی فاضلاب های پمپ ها و موتورها نصب می کنند تا مشخص شود چه موقع برای تعمیرات اساسی این قطعات قبل از اینکه به شدت تحت تأثیر قرار گیرند باید اقدام کرد. در سیستم های موقعیت یابی خودکار بحرانی، هر دو شیر کنترل و سیلندرهای هیدرولیک می توانند به آزمایش دوره ای ویژه نیاز داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که یک نشت قابل قبول حفظ شده است.

در این مرحله، کلیه مؤلفه هایی که خارج از استانداردهای قابل قبول هستند، نیاز به یک تعمیرات اساسی دارند که حداقل استاندارد OEM حاصل شود. OEM ویسکوزیته بهینه عملیاتی را که مورد نیاز تجهیزات آنها برای انجام در پارامترهای طراحی است، معرفی می‌کند. در بسیاری از موارد، انتخاب یک سیال و حفظ دمای عملیاتی که به ویسکوزیته توصیه شده OEM می رسد بر عهده مصرف کننده نهایی می‌باشد.

باید به این امر توجه کنیم که سازماندهی، مدیریت و اجرای راه حل های اصلاحی برای دستیابی به ثبات نشت بوده و مدیریت پایداری نشت سیستم هیدرولیک باعث کاهش مصرف انرژی، کاهش ضایعات، افزایش زمان، افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات و افزایش سود شرکت می‌شود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *